I forbindelse med at Ditur har indgået en rammeaftale og en aftale om sales lease back med GRENKE, har vi været forbi kontoret i Hasselager, hvor Kasper Dissing sætter lidt flere ord på rejsen.

Sabbatår blev startskuddet til Ditur

”Ideen bag Ditur opstod i 2014, hvor Mikkel og jeg tog et sabbatår før studiestart. Vi har altid haft en stor interesse for smykker og ure - og særligt for mekaniske og automatiske ure,” fortæller Kasper og uddyber, hvordan de kom i gang.

”For os var det meget de dyre automatiske ure, der var fedt dengang. Udfordringen var jo, at man ikke havde råd til det. Hvis man virkelig sparede sammen, havde man måske råd til et enkelt eller to ure. På et tidspunkt var vi dér, hvor vi syntes, det var for dyrt, for der var jo også en risiko for at miste uret eller at få en skade på det. Derfor fandt vi en leverandør i Kina og købte nogle billigere mekanisk automatiske ure til os selv,” siger Kasper. Urene viste sig at skabe stor opmærksomhed blandt de to brødres omgangskreds.

”Der var nogle kammerater, der syntes, at de var ret fede og til en rigtig god pris. Det resulterede i, at vi begyndte at sælge ure til vores nærmeste omgangskreds,” fortæller Kasper.

Det fører til grundlæggelsen af Ditur, som til en start har 50 forskellige mekaniske og automatiske ure i sortiment.

Fra hobbyidé til levebrød

De efterfølgende tre år var Ditur mest en hobbyforretning, mens de to brødre også havde fokus på studie og studiejobs. Men 2017 bliver et vendepunkt. Her får Kasper og Mikkel mod på at skabe en tilværelse som iværksættere.

”I september 2017 bliver Mikkel færdig med sin bachelor, og jeg starter på min kandidat. Det er på det tidspunkt, vi kigger på hinanden og bliver enige om, at hvis det skal være, så skal det være nu. Vi var dog på det tidspunkt ret overbeviste om, at vi ikke ville komme til at leve af at sælge ure, fordi markedet er så snævert. Det betød, at vi kastede os over flere forskellige projekter; en vinbar, en online vinshop, en gadgetwebshop og et telemarketingbureau. Pludselig havde vi fem ben at stå på,” fortæller Kasper og fortsætter: “Det var alt for mange - og alt for krævende. Vi tog os af urene om formiddagen, vin om eftermiddagen og telemarketingbureauet om aftenen.” To år senere blev vin, gadgets og telemarketing dog skubbet ud til fordel for passionen for urene.

 

Fokus, fokus og fokus…

”I 2019 beslutter vi os for at se på, hvilken forretning, der giver bedst mening for os. Vi havde igen et rigtig godt år med vores urforretning, og vi indså, at det skulle være vores fokus. Vi vælger derfor at lukke vores ellers solide telemarketingbureau med 34 deltidsansatte. Det var en svær beslutning, men vi måtte fokusere,” siger Kasper og pointerer, at de har lært meget af forløbet.

”Det, vi har lært efterfølgende, er, at hvis der er noget, der ikke er godt, så drop det og kom videre. Ellers er der ikke plads til det, der skaber værdi og overskud,” siger Kasper og fortæller, at de samme år bliver opfordret til at deltage i Løvens Hule på DR.

Inden Kasper og Mikkels medvirken i Løvens Hule havde de to brødre allerede opnået en stærk position på markedet og sat et positivt aftryk i form af særligt deres gode kundeservice med 10.000 tilfredse kundeanmeldelser på Trustpilot. Dengang var der ca. 20 ansatte i firmaet. Siden da har virksomheden været på en beundringsværdig vækstrejse.

Ditur i Frankrig og Polen

Den vigtigste milepæl for os i år er, at vi til efteråret går ind på markedet i Frankrig og Polen. Skal vi lykkes med at vækste, er vi nødt til at skabe omsætning på nye markeder, og det betyder, at vi hele tiden ser på modenheden i markedet og agerer ud fra det. Jo større modenhed, der er i markedet, jo mere seriøse er vi også i vores engagement.” Engagementet ses særligt på sociale medier, som Ditur var nogle af de første til at annoncere på.

Markedsføring på sociale medier

”Vi bruger rigtig mange penge på Meta og TikTok, hvor vi er gode på både betalt og organisk vækst. Jeg ser især et stort potentiale i TikTok, som er et super stærkt medie - især for den yngre målgruppe. Da vi startede Ditur, stod Mikkel og jeg selv for alle vores sociale medier, og dengang var der meget få virksomheder, der annoncerede på Facebook. I dag er det et kompetent hold af kollegaer, der driver marketingaktiviteter" siger Kasper og beskriver, hvordan de lige nu retter blikket mod de kvindelige forbrugere.

 

Brødrene kastes for løverne

”Vi bliver opfordret til at ansøge om deltagelse i Løvens Hule på DR. For at være ærlig så var vi nok ikke helt afklarede, om vi overhovedet var interesserede i en investering. Så det skete egentlig på bagkant af, at vi fik et bud fra Jacob Risgaard og Jesper Buch, som er en god konstellation. Vi vidste, at Jacob Risgaard kom med en masse viden inden for e-commerce og Jesper Buch inden for ekspansion og vækst. Det var super gode kompetencer at få med.”
For selvom brødrene allerede havde godt fat i forretningen, mente de, at de med løverne ombord kunne gå fra at være en start-up til en scale up-virksomhed. Og deltagelsen i det populære program skabte ekstra opmærksomhed omkring Ditur.

”Vores medvirken i Løvens Hule har helt klart givet noget brand awareness. Men når jeg i dag holder oplæg på gymnasier, spørger jeg altid de studerende, hvor de kender os fra, og det er primært fra Facebook og TikTok. Det er få, der siger, at det er fra Løvens Hule. Så vores deltagelse gav noget awareness, men ikke så meget omsætning.”

Det hele eksploderer først i 2020 under coronakrisen.

 

Corona og online handel

”Corona i 2020 får det hele til at stikke af. Det var seks gange omsætning, vi ramte i august, september og oktober. Corona skubbede alt handel online, og vi var de største online dengang. Coronakrisen har generelt været med til at skubbe danskernes opfattelse af online handel, og det betød, at vi vækstede forretningen til det firedobbelte,” fortæller Kasper og understreger, at omsætning selvfølgelig er én ting, men at troværdighed også spiller en stor rolle: “Troværdighed er altafgørende for at drive en god forretning, og det - synes vi også - afspejles i vores anmeldelser, hvor vi ligger på 4,7 på Trustpilot,” siger Kasper og fortsætter med at fortælle om, hvordan forretningen ser ud i dag.

 

Et supermarked med de stærkeste produkter og brands

”Vi har altid anset os selv for at være et slags supermarked. Ure er selvfølgelig vores primære produkt, men vi sælger også masser af armbånd, smykker, bokse og æsker. Alt, hvad der har med accessories at gøre,” fortæller Kasper og fortsætter:

“Vi skal være førende på sortiment i Skandinavien. Så hvis du skal bruge et ur, skal du handle hos Ditur, fordi vi har de stærkeste produkter og brands. Det betyder også, at vi har måttet øge ret kraftigt på antallet af brands. Vi er tæt på 170 forskellige brands i dag og har rundet omkring 15.000 forskellige ure,” udtaler Kasper. Han fortæller, at de i dag har omkring 85 ansatte og to fysiske butikker i henholdsvis Aarhus C og Hasselager. De fysiske butikker skal være med til at drive onlinesalget.

 

”Selvom vi i dag både har fysiske butikker og en onlineshop, så er strategien stadig, at vi vil være førende online. Det at have en fysisk lokation med et pick-up point er selvfølgelig med til at øge kendskabsgraden, men det er også med til at skabe en online forståelse.

Med det in mente håber jeg også, vi kommer ud i endnu flere butikker - også uden for Danmark. Vi gør det rigtig godt online i Norge og Sverige, som er to store markeder for os. I dag udgør de måske 25% af vores omsætning, og derfor er det også relevant at diskutere, hvornår man skal åbne en fysisk butik i de lande. Det ligger i strategien, at det er noget, vi ønsker på sigt,” siger Kasper og fortæller, at de lige nu også kigger til Polen og Frankrig.

 

Nyt smykkeunivers for kvinder

”I 2022 lancerede vi Avilé, der er et smykkeunivers for kvinder. Ideen udsprang af, at vi kæmper lidt med at konvertere flere kvinder. Reelt er ur- og smykkemarkedet domineret af kvindelige købere. Selvfølgelig fordi de køber flere smykker end ure. Vi har bare mange flere ure, og jeg tror, vi udstråler meget maskulinitet. Derfor har vi ansat en kvindelig content creator. Hun skal være med til at skabe et mere feminint univers,” fortsætter Kasper. Men hvad ligger der ellers i pipeline for de to iværksætterbrødre?

 

Smallere sortiment og gode finansieringsmuligheder via leasing

”I forhold til vores sortiment går vi nu lidt en anden vej. Vi sælger f.eks. tasker, caps, bælter og solbriller, men vi har altid været enige om, at vi ikke vil sælge sneakers eller tøj. På sigt kommer vi til at være meget mere smalle i vores sortiment af accessories, men vi vil stadig gerne have bredden med. Der er mange komplementære produkter, som vi kan fortsætte med at tage ind, men det er vigtigt, at vi er opmærksomme på relevansen,” siger Kasper. Han fortæller, at det at drive en sund og fornuftig virksomhed også handler om at have styr på økonomien. Derfor har de bl.a. valgt at indgå aftaler om leasing af udstyr med GRENKE.

 

”De vigtigste argumenter, for at vi leaser, er en attraktiv rente i forhold til vores kassekredit, som, jeg er sikker på, er under markedsniveau. Det er en alternativ finansiering, som sikrer os et større samlet rådighedsbeløb og et mindre finansieringsbehov. Når vi f.eks. sidder i en bygning som den her, så er det pludseligt mange udgifter og penge, vi skal tage fra driften. Derfor er leasing en god løsning for at kunne sikre mere finansiering. Ved at lease gennem GRENKE har vi fået et større samlet kapitalapparat, der sikrer at vi har færre begrænsninger når vi forsøger at vækste vores forretning.

 

Efterfølgende har vi også indgået bruttolønsordninger med GRENKE, når vi skal have finansieret sådan noget som iPads, computere og mobiltelefoner til medarbejdere,” slutter Kasper fra Ditur.